Statenbijbel

STATENBIJBEL
Dhr. Meeuwsen uit Huissen heeft de Gereformeerde Kerk Krabbendijke een statenbijbel geschonken.
De bijbel is voorzien van een inlegvel, geschreven in 1980, en waarin staat beschreven hoe deze bijbel in de familie is gekomen.
Een paar hoogtepunten hieruit:
De bijbel heeft gelegen in een gebouwtje in Oostdijk waar tot 1940 zondagschool werd gehouden. Dit gebouwtje werd bij de Watersnood van 1953 verwoest en niet meer opgebouwd.

Tussen 1920 en 1930 werd op zondagavond regelmatig door een ouderling een preek gelezen.
Daarna werd deze bijbel geschonken aan de fam. Louisse die de bijbel liet restaureren bij Van Velzen en na verloop van tijd kwam de bijbel in bezit van de fam. Meeuwsen

Bij de ramp werd het huisje van de fam. Meeusen vernield en heeft de bijbel een aantal dagen in het zeewater gelegen maar hij werd gevonden door kleermaker Huissoon die de bijbel blad voor blad heeft gedroogd. De bijbel lag dus volledig uit elkaar maar is door de boekbinder van de Koninklijke Militaire Academie gerepareerd en voorzien van kaft en sloten.
Het verhaal eindigt dat de schrijver de bijbel vermaakt aan zijn zoon met de wens dat Gods Woord niet alleen een antieke waarde zal hebben.

De bijbel ligt nu in de kluis maar het zou mooi zijn als we er toch iets meer mee doen.

Wat ook mooi zou zijn dat er wat meer bekend zou worden over de periode aan het begin van de vorige eeuw. Toen ik het aan mijn vader vertelde zei dat hij zich kon herinneren dat zijn vader als ouderling van de Gereformeerde Kerk Kruiningen regelmatig in Oostdijk voorging.
Zo zullen er meer verhalen zijn en mogelijk is er nog wel ergens een foto van het gebouwtje. Kortom als er nog mensen zijn die nog wat kunnen vertellen over de begintijd van de Gereformeerde Kerken schrijf het op en geef het aan mij. Misschien kunnen we dan eens een vervolgverhaal in dit kerkblad schrijven.

Reactie toevoegen

• Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Filtered HTML

• Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <iframe>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Gmap