PROJECT PAPUA

Het is nu ruim 15 jaar dat ik Papua heb gesteund, in samenwerking met de ZWE van onze kerk.
Ik ben in die tussentijd ongeveer 11 keer naar mijn geboorteland Nederlands Nieuw-Guinea gegaan om daar het één en ander te bekijken.
Het begon allemaal met een brillen- en kledingactie.

Het was veel goedkoper om daar ter plaatse de kinderen in de weeshuizen te ondersteunen.
Van de ZWE kreeg ik geld mee, om het daar te besteden. Ter verantwoording werden er rekeningen overlegd. Het ging één op één.
Onze bemiddelaar in Papua was een vriendin van mij, Florence Rieuwpassa.
Samen met Florence gingen we de weeshuizen bezoeken en vragen wat de kinderen zoal nodig hebben.

In 2015 ben ik samen met Nico Tramper naar Papua geweest om de kinderen te bezoeken.
Het heeft bij Nico zoveel losgemaakt, dat hij het jaar erna, in 2016, met zijn dochter Romy, wederom naar Papua ging.
Helaas kunnen we niet ieder jaar naar Papua gaan. Het kost te veel geld.

Weeshuis Air Mata Mama, ('Moeders Tranen') is voor Florence dichtbij, ruim 4 km van haar huis vandaan. Dit is voor haar geen probleem.
De andere weeshuizen, in Sentani, zijn 50 tot 60 km ver weg. De afstanden zijn te groot en aangezien Florence geen auto heeft,
moet ze een auto huren met chauffeur, en dit is prijzig. Van onze ZWE kreeg ze geen vervoerskosten (zo afgesproken).
Die krijgt ze persoonlijk van mij.
Ze heeft het nu erg druk met haar kerk, ze doet ook van alles.

Aan de directrice van Air Mata Mama heeft ze nu geleerd hoe ze haar boekhouding moet verzorgen.
Één voor haarzelf en een ander kasboek voor het weeshuis.
Er is ook een aanvraag gedaan voor subsidie, die is ook toegekend door het gouvernement.
Weeshuis Holy Roo, waar Nico en Romy ook zijn geweest, heeft Florence ook gezegd, dat ze zelfstandig moeten 'draaien'.

Met onze donatie, in augustus 2017 is er een groentetuin aangelegd en een plaatselijk boer heeft hun geholpen.
De zaden en de plantjes kopen ze op de plaatselijke markt. Alles komt van de markt. Dit is goedkoper.
Het goede nieuws is, dat ze de komende 2 of 3 jaar niet gedoneerd hoeven te worden.
Waarschijnlijk gaan ze ook subsidie of steun aanvragen bij de overheid. Als ze dit lukt, dan zijn ze op de goede weg.
Na 15 jaar wil ik Project Papua, afsluiten en ook mijn aandeel aan de ZWE.

De gereserveerde gelden van 2018 en 2019 voor Papua zullen een andere bestemming krijgen.

Mijn hartelijke dank.
Eric van Gurchom